dc.contributor.author
Fernández Escalona, Catalina María
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/157073
dc.identifier
urn:10.5565/rev/ensciencias.1798
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:157073
dc.identifier
urn:oai:ensciencias.revistes.uab.cat:article/1798
dc.identifier
urn:articleid:21746486v34n2p185
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/309286
dc.identifier
urn:scopus_id:84973868063
dc.identifier
urn:wos_id:000384933300011
dc.description.abstract
En este trabajo se presenta una propuesta didáctica para trabajar la secuencia numérica en el segundo ciclo de infantil atendiendo a la relación de «siguiente» que existe entre sus términos. En el diseño de las tareas se tienen en cuenta los esquemas lógicos matemáticos implicados en la estructura operatoria de seriación y en la acción de contar, bajo el prisma de las relaciones lógicas ordinales.El propósito es que el escolar aprenda un método sistemático de reproducción de la secuencia numérica que pasa por el entendimiento de que el primer tramo, del 1 al 10, constituye un ciclo a partir del cual, y con una regla de combinación (seriación doble), se genera toda la serie de números naturales. Para conseguir ese método sistemático, se presenta la propuesta de enseñanza que incluye actividades para conocer el siguiente de un número en cualquier decena teniendo como referencia lo que ocurre en el ciclo, conseguir el aprendizaje rítmico y lingüístico de la secuencia numérica mediante agrupamientos propios de generación de series, trabajar las decenas ordinales y culminar todo el proceso de sistematización con el cálculo mental.
dc.description.abstract
En aquest treball es presenta una proposta didàctica per treballar la seqüència numèrica en el segon cicle d'infantil atenent a la relació de «següent» que existeix entre els seus termes. En el disseny de les tasques es tenen en compte els esquemes lògics matemàtics implicats en l'estructura operatòria de seriació i en l'acció d'explicar, sota el prisma de les relacions lògiques ordinals.El propòsit és que l'escolar aprengui un mètode sistemàtic de reproducció de la seqüència numèrica que passa per l'enteniment que el primer tram, de l'1 al 10, constitueix un cicle a partir del com, i amb una regla de combinació (seriació doble), es genera tota la sèrie de nombres naturals. Per aconseguir aquest mètode sistemàtic, es presenta la proposta d'ensenyament que inclou activitats per conèixer el següent d'un nombre en qualsevol desena tenint com a referència el que ocorre en el cicle, aconseguir l'aprenentatge rítmic i lingüístic de la seqüència numèrica mitjançant agrupaments propis de generació de sèries, treballar les desenes ordinals i culminar tot el procés de sistematització amb el càlcul mental.
dc.description.abstract
This paper presents a didactic proposal to work the numerical sequence in the second cycle of preschool education attending to the «following of» relationship that exists among its terms. When designing the tasks, we take into account the mathematical logic schemes involved in the operation structure of serialization and in the action of counting, under the perspective of ordinal logical relationships.The purpose is that the schoolchild learns a systematic method of reproducing the numerical sequence that is based on the understanding that the first range of numbers. from 1 to 10, it is a cycle from which the entire series of natural numbers is generated, with a combination rule (double serialization). To accomplish this systematic method, we present a teaching proposal that includes activities to know which is the «following of» a number in any ten considering as a reference what is happening in the cycle, to achieve a rhythmic and linguistic learning of the numerical sequence by doing typical groups of series generation, to work the ordinal tens and to finalize the whole process of systematization with mental calculation.
dc.format
application/pdf
dc.relation
Enseñanza de las ciencias ; Vol. 34 Núm. 2 (2016), p. 185-204
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
dc.subject
Secuencia numérica
dc.subject
Estructura lógica de seriación
dc.subject
Acción de contar
dc.subject
Contexto ordinal
dc.subject
Seqüència numèrica
dc.subject
Estructura lògica de seriació
dc.subject
Acció de comptar
dc.subject
Context ordinal
dc.subject
Number sequence
dc.subject
Logical structures of seriation
dc.subject
Act of counting
dc.subject
Ordinal context
dc.title
Una propuesta didáctica para trabajar la secuencia numérica en el segundo ciclo de educación infantil