Juegos para enseñar la naturaleza del conocimiento científico y tecnológico

dc.contributor.author
Vázquez Alonso, Ángel
dc.contributor.author
Manassero Mas, María Antonia
dc.date.issued
2017
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/168632
dc.identifier
urn:10.5565/rev/educar.839
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:168632
dc.identifier
urn:oai:educar.revistes.uab.cat:article/839
dc.identifier
urn:articleid:20148801v53n1p149
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/317275
dc.identifier
urn:wos_id:000412407500009
dc.description.abstract
La naturaleza del conocimiento científico y tecnológico constituye un componente esencial de la alfabetización en ciencias o de la competencia científica, y por eso sus contenidos innovadores se están incorporando a los currículos de ciencias actuales. La enseñanza de esos contenidos afronta importantes dificultades, la más notoria de las cuales es la carencia de materiales educativos apropiados para el aprendizaje de los estudiantes. Este artículo presenta materiales didácticos actuales diseñados con el formato de juegos para la enseñanza de la naturaleza del conocimiento científico en las aulas. Los juegos se presentan sistematizados en grupos (rompecabezas, cubos, juegos de cartas, cajas negras y escenarios), con algunas directrices generales y un resumen de orientaciones acerca de cada juego ejemplar. Los diversos juegos ofrecen una analogía auténtica de las prácticas científicas y a través de la participación, sin requisitos previos, los estudiantes comprenden algunos aspectos complejos acerca del funcionamiento de la ciencia y la tecnología según el tipo de juego practicado. Finalmente, se reflexiona sobre la eficacia de los juegos para la enseñanza de la naturaleza del conocimiento científico a partir de las recomendaciones de la investigación didáctica y los tradicionales factores que se oponen a las innovaciones educativas.
dc.description.abstract
La naturalesa del coneixement científic i tecnològic constitueix un component essencial de l'alfabetització en ciències o de la competència científica, i per això els seus continguts innovadors s'estan incorporant als currículums de ciències actuals. L'ensenyament d'aquests continguts afronta importants dificultats, la més notòria de les quals és la manca de materials educatius apropiats per a l'aprenentatge dels estudiants. Aquest article presenta materials didàctics actuals dissenyats amb el format de jocs per a l'ensenyament de la naturalesa del coneixement científic a les aules. Els jocs es presenten sistematitzats en grups (trencaclosques, cubs, jocs de cartes, caixes negres i escenaris), amb algunes directrius generals i un resum d'orientacions sobre un joc exemplar. Els diversos jocs ofereixen una analogia autèntica de les pràctiques científiques i a través de la participació, sense requisits previs, els estudiants comprenen diversos aspectes complexos sobre el funcionament de la ciència i la tecnologia segons el tipus de joc practicat. Finalment, es reflexiona sobre l'eficàcia dels jocs per a l'ensenyament de la naturalesa del coneixement científic a partir de les recomanacions de la investigació didàctica i els tradicionals factors que s'oposen a les innovacions educatives.
dc.description.abstract
The nature of scientific and technological knowledge is an essential component of scientific literacy or science competence and form part of the current science curricula as innovative content. Due to the lack of appropriate educational materials, however, teaching such concepts in the classroom is a major challenge. This paper presents up-to-date materials that are designed using a game format for teaching the nature of scientific knowledge within the classroom. Examples of different types of games are presented (jigsaw puzzles, cubes, card games, black boxes and scenarios) along with guidelines and orientations for their use. The games offer an authentic analogy of scientific practices and through participation, without prerequisites, the students are able to understand some complex aspects about the working of science and technology depending on the type of game at play. Finally, some reflections are made regarding the effectiveness of the materials for teaching the nature of scientific knowledge based on proposals in science education research and the traditional factors opposing educational innovations.
dc.format
application/pdf
dc.language
spa
dc.publisher
dc.relation
;
dc.relation
Educar ; Vol. 53 Núm. 1 (2017), p. 149-170
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/
dc.subject
Naturaleza del conocimiento científico y tecnológico
dc.subject
Juegos de enseñanza
dc.subject
Enseñanza de la naturaleza del conocimiento científico y tecnológico
dc.subject
Naturalesa del coneixement científic i tecnològic
dc.subject
Jocs d'ensenyament
dc.subject
Ensenyament de la naturalesa del coneixement científic i tecnològic
dc.subject
Nature of scientific and technologic knowledge
dc.subject
Teaching games
dc.subject
Teaching the nature of scientific and technological knowledge
dc.title
Juegos para enseñar la naturaleza del conocimiento científico y tecnológico
dc.type
Article


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)