El director de arte : revisión de la definición en la literatura científica y propuestas de los expertos

dc.contributor.author
Miguélez Juan, Blanca
dc.date.issued
2019
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/196650
dc.identifier
urn:10.5565/rev/grafica.138
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:196650
dc.identifier
urn:oai:grafica.revistes.uab.cat:article/138
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/348853
dc.identifier
urn:wos_id:000457038600004
dc.identifier
urn:scopus_id:85077530317
dc.identifier
urn:articleid:20149298v7n13p33
dc.description.abstract
Por diversos motivos, los autores no se ponen de acuerdo a la hora de establecer una definición consensuada y contundente que precise con exactitud quién es el director de arte. En ocasiones incluso es confundido con el diseñador gráfico. Se trata de una figura ciertamente compleja a la que le afectan, sin duda, los cambios que acontecen en la propia industria publicitaria y en la sociedad. A punto de que este creativo cumpla su primer centenario, se realiza una revisión de las definiciones que se pueden encontrar en la literatura científica y se presentan las aproximaciones a la definición del director de arte que realizan veinte profesionales vinculados a la profesión y a la Academia. Asimismo, se exponen las ocho facetas que se le pueden atribuir al director de arte y se revelan las características que lo diferencian del diseñador gráfico. Todo ello permitirá establecer diversas conclusiones acerca de la dificultad de definir esta figura. En definitiva, lo que se mantiene inalterable en el tiempo es la coincidencia en señalarle como el creativo responsable del aspecto visual de los trabajos que realiza una agencia de comunicación publicitaria.
dc.description.abstract
Per diversos motius, els autors no es posen d'acord a l'hora d'establir una definició consensuada i contundent que precise amb exactitud qui és el director d'art. En ocasions fins i tot és confós amb el dissenyador gràfic. Es tracta d'una figura certament complexa a la qual li afecten, sens dubte, els canvis que esdevenen en la pròpia indústria publicitària i en la societat. A punt que aquest creatiu complisca el seu primer centenari, es realitza una revisió de les definicions que es poden trobar en la literatura científica i es presenten les aproximacions a la definició del director d'art que realitzen vint professionals vinculats a la professió i a l'Acadèmia. Així mateix, s'exposen les vuit facetes que se li poden atribuir al director d'art i es revelen les característiques que ho diferencien del dissenyador gràfic. Tot açò permetrà establir diverses conclusions sobre la dificultat de definir aquesta figura. En definitiva, la qual cosa es manté inalterable en el temps és la coincidència a assenyalar-li com el creatiu responsable de l'aspecte visual dels treballs que realitza una agència de comunicació publicitària.
dc.description.abstract
For various reasons, the authors do not agree when it comes to establishing a consensus and conclusive definition that accurately specifies who the art director is. Sometimes it is even confused with the graphic designer. It is a certainly complex figure affected, without a doubt, by the changes that occur in the advertising industry itself and the society. About to reach its first centenary, a review of the definitions found in the scientific literature and the approaches to the definition of the art director made by twenty professionals linked to the profession and the Academy are presented. In addition, eight facets that can be attributed to the art director are showcased and the characteristics that differentiate it from the graphic designer are revealed. All this will allow to draw various conclusions about the difficulty of defining this figure. In short, what remains unchanged over time is the coincidence in pointing out the art director as the creative responsible for the visual aspect of the works carried out by an advertising agency.
dc.format
application/pdf
dc.language
spa
dc.publisher
dc.relation
;
dc.relation
Grafica ; Vol. 7 Núm. 13 (2019), p. 33-44
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
Dirección de arte
dc.subject
Departamento creativo
dc.subject
Agencia de publicidad
dc.subject
Comunicación
dc.subject
Adreça d'art
dc.subject
Departament creatiu
dc.subject
Agència de publicitat
dc.subject
Comunicació
dc.subject
Art direction
dc.subject
Creative department
dc.subject
Advertising agency
dc.subject
Communication
dc.title
El director de arte : revisión de la definición en la literatura científica y propuestas de los expertos
dc.type
Article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)