Aprendizaje basado en el trabajo : trayectorias laborales discontinuas

Author

Martin Artiles, Antonio

Lope Peña, Andreu

Carrasquer, Pilar,

Molina Romo, Óscar

Publication date

2019

Abstract

Los contratos de aprendizaje y formación y de prácticas facilitan la transición al mercado de trabajo. Pero para la mayoría de los jóvenes, las trayectorias laborales que derivan de ellos son discontinuas y desestructuradas. Esos contratos, en tanto que formas de aprendizaje basado en el trabajo, no influyen positivamente en las trayectorias de los jóvenes, como teóricamente sería de esperar. La discontinuidad de las trayectorias estriba en la legislación, en las características estructurales del mercado de trabajo y en las prácticas empresariales.


Learning and training contracts facilitate the transition to the labour market. But for the majority of young people, the labour trajectories that derive from them are discontinuous and unstructured. Such contracts, as forms of work-based learning, do not positively influence on the trajectories of Young people, as theoretically would have to be expected. The discontinuity of trajectories lies in legislation, the structural characteristics of the labour market and in managerial practices.

Document Type

Article

Language

Spanish

Subjects and keywords

Trayectoria; Transición; Formación; Contratos aprendizaje; Formación y prácticas; Trajectory; Transition; Formation; Learning by doing; Training and practices

Publisher

 

Related items

Ministerio de Economía y Competitividad CSO-2015-681134-R

Cuadernos de relaciones laborales ; Vol. 37, Num. 1 (2019), p. 203-229

Rights

open access

Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This item appears in the following Collection(s)