Solidarity Purchasing Groups as social innovators : an analysis of alternative food networks in Italy

dc.contributor.author
Arcidiacono, Davide
dc.contributor.author
Maestripieri, Lara
dc.date.issued
2019
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/215480
dc.identifier
urn:10.22325/fes/res.2019.26
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:215480
dc.identifier
urn:articleid:24450367v28n3, suppl 1p15
dc.identifier
urn:oai:egreta.uab.cat:publications/d69a8944-bd0d-4e77-9a31-0675fe044dd3
dc.identifier
urn:scopus_id:85081378155
dc.description.abstract
The marketisation of food and the rise of mass retailers have created an unbalanced supply chain where, above all, small producers and customers are weaker. In contrast to this scenario, in the last twenty years agriculture and food markets have become an increasingly relevant space for the experimentation of innovative social practice in order to fix this anomaly and try to rebalance the distribution of value in the whole supply chain. Solidarity Purchasing Groups (SPGs) are one of these innovations and they could represent one of the most relevant tools to combat the buying power of mass retailers. However, the analysis in the paper shows that SPGs are social innovations that only partially achieve this goal of reducing the economic marginalisation of their suppliers by setting up an alternative distribution channel.
dc.description.abstract
La mercantilización del sector de la comida y la creciente importancia de los minoristas de masas han creado una cadena de suministro desequilibrada donde, sobre todo, los pequeños productores y los consumidores son más débiles. En contra de este escenario, en los últimos veinte años la agricultura y los mercados de proximidad se han ido situando como espacios relevantes de experimentación de prácticas sociales innovadoras con el objetivo de solucionar esta anomalía y de reequilibrar la distribución del valor en el conjunto de cadena de suministro. Las cooperativas de consumo solidario forman parte de estas experiencias innovadoras y pueden representar una de las medidas más relevantes para contrastar el poder de negociación de los minoristas de masa. No obstante, el análisis en este artículo muestra como las cooperativas de consumo solidario son innovaciones sociales que sólo consiguen parcialmente el objetivo de reducir la marginalización económica de sus proveedores al crear una cadena de suministro alternativa.
dc.format
application/pdf
dc.language
eng
dc.publisher
dc.relation
European Commission 613261
dc.relation
Revista española de sociología ; Vol. 28 Núm. 3, suppl 1 (2019), p. 15
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject
Political consumerism
dc.subject
Solidarity purchasing groups
dc.subject
Buying power
dc.subject
Social innovation
dc.subject
Marginalisation
dc.subject
Consumismo político
dc.subject
Cooperativas de consumo solidario
dc.subject
Poder adquisitivo
dc.subject
Innovación social
dc.subject
Marginalización
dc.subject
Alternative Food Networks
dc.subject
Solidarity Purchasing Groups
dc.title
Solidarity Purchasing Groups as social innovators : an analysis of alternative food networks in Italy
dc.type
Article


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)