La imagen de la energía nuclear en la prensa española de proximidad : ¿Son los medios de comunicación un "stakeholder" relevante para el sector atómico?

dc.contributor.author
Cobos Urbina, Enrique
dc.contributor.author
Recoder, Maria Josep
dc.date.issued
2019
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/216048
dc.identifier
urn:10.5565/rev/analisi.3181
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:216048
dc.identifier
urn:oai:analisi.revistes.uab.cat:article/3181
dc.identifier
urn:articleid:23405236v61p31
dc.identifier
urn:scopus_id:85078997589
dc.identifier
urn:recercauab:ARE-91861
dc.identifier
urn:oai:egreta.uab.cat:publications/c73cb42b-49ef-43be-8ffa-d24eb3cf5d96
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/370241
dc.identifier
urn:oai:egreta.uab.cat:publications/c73cb42b-49ef-43be-8ffa-d24eb3cf5d96
dc.description.abstract
Los medios de comunicación han sido tradicionalmente protagonistas en la formación de la opinión pública acerca de temas nucleares. La prensa tiene prestigio en el debate público y capacidad de influir sobre la población a través del tratamiento de la energía nuclear en cualquier género periodístico. ¿Sobre qué temas nucleares informan los medios de proximidad? ¿Qué imagen trasladan a la opinión pública los periódicos provinciales que cubren la actividad nuclear? ¿Qué acciones deben perseguir los gabinetes de comunicación de las centrales nucleares con los medios para informar sobre las acciones de la industria atómica?Para responder a ello, hemos realizado un análisis de contenido de los periódicos de proximidad de mayor difusión de las poblaciones cercanas a las plantas atómicas en España (2013-2017) y hemos entrevistado a los responsables de comunicación de las centrales nucleares españolas.Como conclusiones principales de este estudio podemos decir que los periódicos de mayor difusión en las provincias con central nuclear transmiten una imagen negativa del sector nuclear hacia sus lectores y, por lo tanto, las centrales atómicas, si pretenden revertir la situación, deben relacionarse con los periodistas para poder trasladar a la sociedad la utilidad de su apuesta energética.
dc.description.abstract
The media have traditionally had a prominent role in the formation of public opinion on nuclear issues. The press has a good reputation in the public sphere and the ability to influence citizens through the treatment of nuclear energy in any journalistic genre. But, what nuclear energy topics do the local media report? What image do the local media transmit to the public? What strategies should communication departments of nuclear power plants implement to inform about their work? To answer these questions, we performed a content analysis (2013-2017) of the most important local newspapers that cover the activity of nuclear power plants in Spain and interviewed the heads of communication of Spanish nuclear power plants. We conclude that the most important local newspapers transmit a negative image of the nuclear sector to their readers and that nuclear power plants must interact with journalists to inform society about the usefulness of nuclear energy.
dc.description.abstract
Els mitjans de comunicació han estat tradicionalment protagonistes en la formació de l'opinió pública sobre temes nuclears. La premsa té prestigi en el debat públic i capacitat d'influir sobre la població a través del tractament de l'energia nuclear en qualsevol gènere periodístic. Sobre quins temes nuclears informen els mitjans de proximitat? Quina imatge traslladen a l'opinió pública els diaris provincials que cobreixen l'activitat nuclear? Quines accions han de perseguir els gabinets de comunicació de les centrals nuclears amb els mitjans per informar sobre les accions de la indústria atòmica?Per respondre aquestes preguntes, hem fet una anàlisi de contingut dels diaris de proximitat de major difusió de les poblacions properes a les plantes atòmiques a Espanya (2013- 2017) i hem entrevistat els responsables de comunicació de les centrals nuclears espanyoles.Com a conclusions principals d'aquest estudi podem dir que els diaris de major difusió a les províncies amb central nuclear transmeten una imatge negativa del sector nuclear cap als seus lectors i, per tant, les centrals atòmiques, si pretenen revertir la situació, han de relacionar-se amb els periodistes per poder traslladar a la societat la utilitat de la seva aposta energètica.
dc.format
application/pdf
dc.language
spa
dc.publisher
dc.relation
;
dc.relation
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura ; Núm. 61 (December 2019), p. 31-53
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
Centrales nucleares
dc.subject
Energía nuclear
dc.subject
Comunicación nuclear
dc.subject
Periodismo de proximidad
dc.subject
España
dc.subject
Stakeholder
dc.subject
Centrals nuclears
dc.subject
Energia nuclear
dc.subject
Comunicació nuclear
dc.subject
Periodisme de proximitat
dc.subject
Espanya
dc.subject
Part interessada
dc.subject
Nuclear power plants
dc.subject
Nuclear energy
dc.subject
Nuclear communication
dc.subject
Local journalism
dc.subject
Spain
dc.title
La imagen de la energía nuclear en la prensa española de proximidad : ¿Son los medios de comunicación un "stakeholder" relevante para el sector atómico?
dc.type
Article


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)