Les relacions entre l'escola i les famílies des d'una perspectiva democràtica : eixos d'anàlisi i propostes per a l'equitat

dc.contributor.author
Collet-Sabé, Jordi
dc.date.issued
2020
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/217674
dc.identifier
urn:10.5565/rev/educar.1012
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:217674
dc.identifier
urn:oai:educar.revistes.uab.cat:article/1012
dc.identifier
urn:articleid:20148801v56n1p241
dc.identifier
urn:scopus_id:85085058508
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/370826
dc.description.abstract
La pregunta acerca de cuánta desigualdad puede soportar la democracia enmarca el análisis que el artículo hace de los vínculos entre docentes y familias en las escuelas catalanas desde la doble perspectiva de la democracia y de la equidad. Partiendo de estos dos ejes de estudio se recogen, especialmente de la literatura internacional, algunos de los resultados que señalan como los vínculos entre docentes y familias aún tienen claros márgenes de mejora, tanto en relación con la democracia como con la equidad. Algunos de estos análisis se refieren a dimensiones como el gobierno de la escuela, el grado de inclusión de las diversas familias, la atención a las desigualdades de partida, etc. En la parte final, el artículo propone, a partir de los principios de inclusión, equidad, empoderamiento y profundización democrática, repensar la escuela, sus prácticas y su gobierno, a fin de transformarlos, efectivamente, en espacios que generen experiencias y aprendizajes, tal como proponen autores como Biesta o Edelstein, en, sobre y para la democracia en unas condiciones de equidad.
dc.description.abstract
La pregunta sobre quanta desigualtat pot suportar la democràcia emmarca l'anàlisi que l'article fa dels vincles entre docents i famílies a les escoles catalanes des de la doble perspectiva de la democràcia i de l'equitat. Partint d'aquests dos eixos d'estudi es recullen, especialment de la literatura internacional, alguns dels resultats que assenyalen com els vincles entre docents i famílies encara tenen clars marges de millora, tant en relació amb la democràcia com amb l'equitat. Algunes d'aquestes anàlisis es refereixen a dimensions com ara el govern de l'escola, el grau d'inclusió de les diverses famílies, l'atenció a les desigualtats de partida, etc. A la part final de l'article s'hi proposa, a partir dels principis d'inclusió, equitat, empoderament i aprofundiment democràtic, repensar l'escola, les seves pràctiques i el seu govern, per tal de transformar-los, efectivament, en espais que generin experiències i aprenentatges, tal com proposen autors com Biesta o Edelstein, en, sobre i per a la democràcia en unes condicions d'equitat.
dc.description.abstract
The question "How much inequality can a democratic society bear?" frames the analysis of the relationship between parents and schools from a democratic and egalitarian perspective. Based on these two lines of analysis and supported by the international literature, this paper shows that the relationship between parents and teachers can be improved in terms of both democracy and equity. Dimensions such as school governance, the inclusion of diverse families or attention to inequalities are analyzed. Finally, based on the principles of inclusion, equity, empowerment and democratic deepening, we propose rethinking the role of schools, their practices and their governance to transform them into spaces capable of constructing experiences and education in, about and for democracy in conditions of equity as proposed by authors such as Biesta or Edelstein.
dc.format
application/pdf
dc.language
cat
dc.publisher
dc.relation
;
dc.relation
Educar ; Vol. 56 Núm. 1 (2020), p. 241-258
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
Relació entre progenitors i escola
dc.subject
Democràcia
dc.subject
Desigualtat
dc.subject
Equitat
dc.subject
Famílies
dc.subject
Govern
dc.subject
Empoderament
dc.subject
Relación entre padres y escuela
dc.subject
Democracia
dc.subject
Desigualdad
dc.subject
Equidad
dc.subject
Familias
dc.subject
Gobierno
dc.subject
Empoderamiento
dc.subject
Parent-school relationship
dc.subject
Democracy
dc.subject
Inequalities
dc.subject
Equity
dc.subject
Families
dc.subject
Governance
dc.subject
Empowerment
dc.title
Les relacions entre l'escola i les famílies des d'una perspectiva democràtica : eixos d'anàlisi i propostes per a l'equitat
dc.type
Article


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)