Becoming Macedonian : Name Mapping and Ethnic Identity. The Case of Hephaistion

dc.contributor.author
Reames, Jeanne
dc.date.issued
2020
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/235321
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:235321
dc.identifier
urn:10.5565/rev/karanos.50
dc.identifier
urn:oai:karanos.revistes.uab.cat:article/50
dc.identifier
urn:articleid:26043521v3p11
dc.description.abstract
An epigraphical survey (with digital mapping component) of Greece and Magna Graecia reveals a pattern as to where Hephais-based names appear, up through the second century BCE. Spelled with an /eta/, these names are almost exclusively Attic-Ionian, while Haphēs-based names, spelled with an alpha, are Doric-Aeolian, and much fewer in number. There is virtually no overlap, except at the Panhellenic site of Delphi, and in a few colonies around the Black Sea.Furthermore, cult for the god Hephaistos -long recognized as a non-Greek borrowing- was popular primarily in Attic-Ionian and "Pelasgian" regions, precisely the same areas where we find Hephais-root names. The only area where Haphēs-based names appear in any quantity, Boeotia, also had an important cult related to the god. Otherwise, Hephaistos was not a terribly important deity in Doric-Aeolian populations.This epigraphic (and religious) record calls into question the assumed Macedonian ethnicity of the king's best friend and alter-ego, Hephaistion. According to Tataki, Macedonian naming patterns followed distinctively non-Attic patterns, and cult for the god Hephaistos is absent in Macedonia (outside Samothrace). A recently published 4th century curse tablet from Pydna could, however, provide a clue as to why a Macedonian Companion had such a uniquely Attic-Ionian name.If Hephaistion's ancestry was not, in fact, ethnically Macedonian, this may offer us an interesting insight into fluidity of Macedonian identity under the monarchy, and thereby, to ancient conceptualizations of ethnicity more broadly.
dc.description.abstract
Un estudio epigráfico (con componente de mapeo digital) de Grecia y Magna Graecia revela un patrón en cuanto a dónde aparecen los nombres basados en Hephais, hasta el siglo II a. C. Deletreados con una / eta /, estos nombres son casi exclusivamente ático-jónico, mientras que los nombres basados en Haphēs, escritos con un alfa, son dórico-eólico, y mucho menos en número. Prácticamente no hay superposición, excepto en el sitio panhelénico de Delfos y en algunas colonias alrededor del Mar Negro.Además, el culto al dios Hephaistos -reconocido durante mucho tiempo como un préstamo no griego- fue popular principalmente en las regiones ático-jónico y "pelasgo", precisamente las mismas áreas donde encontramos nombres de raíz de Hephais. La única zona donde aparecen nombres basados en Haphēs en cualquier cantidad, Beocia, también tenía un culto importante relacionado con el dios. De lo contrario, Hefesto no era una deidad terriblemente importante en las poblaciones dórico-eólicas.Este registro epigráfico (y religioso) cuestiona la supuesta etnia macedonia del mejor amigo y alter-ego del rey, Hefaistion. Según Tataki, los patrones de nomenclatura macedonios siguieron patrones distintivos no áticos, y el culto al dios Hefesto está ausente en Macedonia (fuera de Samotracia). Sin embargo, una tablilla de maldiciones del siglo IV publicada recientemente en Pydna podría proporcionar una pista de por qué un Compañero macedonio tenía un nombre tan singularmente ático-jónico.Si la ascendencia de Hefestión no era, de hecho, étnicamente macedonia, esto puede ofrecernos una visión interesante de la fluidez de la identidad macedonia bajo la monarquía y, por lo tanto, de las antiguas conceptualizaciones de la etnicidad en general.
dc.format
application/pdf
dc.language
eng
dc.publisher
dc.relation
;
dc.relation
Karanos ; Vol. 3 (2020), p. 11-37
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
Hephaistion
dc.subject
Hephaestion
dc.subject
Amyntor
dc.subject
Macedonian names
dc.subject
Ethnic identity
dc.subject
Ethnic identities
dc.subject
Pydna
dc.subject
Thessaloniki
dc.subject
Pella
dc.subject
Alexander the great
dc.subject
Epigraphy
dc.subject
Digital history
dc.subject
Digital mapping
dc.subject
Lexicon of greek personal names
dc.subject
Hephaistos
dc.subject
Kerberoi
dc.subject
Hephaistos cult
dc.subject
Hefaistion
dc.subject
Hefestión
dc.subject
Nombres macedonios
dc.subject
Identidad étnica
dc.subject
Identidades étnicas
dc.subject
Salónica
dc.subject
Alejandro el grande
dc.subject
Epigrafía
dc.subject
Historia digital
dc.subject
Mapeo digital
dc.subject
Léxico de nombres personales griegos
dc.subject
Culto a Hefesto
dc.title
Becoming Macedonian : Name Mapping and Ethnic Identity. The Case of Hephaistion
dc.type
Article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)