To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10256/13341

Creencias de los futuros maestros sobre la aptitud matemática: consideraciones para promover procesos de cambio en la formación inicial = Pre-service Teachers’ Beliefs about Mathematics Aptitude: considerations to Promote Change Processes in Initial Training
López, Paula; Alsina, Angel
In studies about the affective domain in Mathematics education, several authors have shown that pre-service teachers' beliefs have a significant influence on their classroom practices and, therefore, on the mathematics learning of their students. From this point, this article analyzes the pre-service teachers' beliefs on mathematical ability from 142 Childhood Education and Primary Education students who have indicated through a questionnaire, the factors that they believe influence the most to be a good student in mathematics. The results show that pre-service teachers give more importance to cognitive factors (51.1%), secondly, they consider the attitudinal factors (27.7%), and at last the procedural factors (21.1%). These results suggest that, in the context of initial training, as part of didactic knowledge, beliefs that lead to negative professional identity should be analyzed in order to identify and promote change processes
Los estudios acerca del dominio afectivo en educación matemática señalan que las creencias de los maestros influyen en sus prácticas docentes y, por tanto, en el aprendizaje de los alumnos. Desde este prisma, en este estudio se analizan las creencias sobre la aptitud matemática de 142 estudiantes de primer curso del Grado de Maestro en Educación Infantil y Primaria, que han indicado a través de un cuestionario los factores que piensan que influyen más para ser un buen alumno de matemáticas. Los resultados muestran que los futuros maestros dan mayor importancia a los factores cognitivos (51,1%), en segundo lugar a los actitudinales (27,7%) y, finalmente, a los procedimentales (21,1%). Estos resultados apuntan que en la formación inicial se deberían tratar, como parte del conocimiento didáctico, las creencias sobre la aptitud matemática que dan lugar a una identidad profesional negativa, para poder identificarlas y promover procesos de cambio
-Professors de matemàtica -- Formació
-Mathematics teachers
-Matemàtica -- Ensenyament
-Mathematics -- Study and teaching
-Matemàtica -- Didàctica
-Matemàtica -- Educació infantil
-Mathematics -- Study and teaching (Preschool)
Attribution 4.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/es/
Article
Article - Published version
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Azuaje, Jhonny; López, Paula; Iglesias, Alba; de la Fuente, Rocío Ailim; Pérez Rubio, José M.; García, Diego; Maciej Stępniewski, Tomasz; García Mera, Xerardo; Brea, José; Selent, Jana; Pérez Sala, Dolores; Castro, Marián; Loza, María I.; Sotelo, Eddy
Rosich Sala, Núria; López, Paula; Núñez i Espallargas, Josep M.; Montanuy Fillat, Manuel; Muria Maldonado, Sergi
 

Coordination

 

Supporters