Abstract:
|
After some preliminary considerations
regarding the meaning of the new
Statute as regards the division of jurisdiction,
this article focuses on an analysis
of jurisdiction in matters concerning
the autochthonous language granted in
article 143.1 of the Statute of Autonomy
of Catalonia. In this regard, after analyzing
the autochthonous language - official
language relationship, the article
examines how this relationship has
been reflected in constitutional case law
and what constitutional case law has
found with respect to communities
with an autochthonous language and
the jurisdiction that is left in the hands
of the central government with regard
to Spanish. At the same time, other factors
that, as can be deduced from the
case law itself, affect and condition the
exercise of regional jurisdiction, are
analyzed. In this regard, special attention
is paid to the material substantive
section in which regional jurisdiction
should apply (education, consumers,
etc.), which has its its own set of jurisdictional
rules, and the influence of the
fact that regional language jurisdiction
should also be exercised vis-à-vis branches
of government that are not part of
the autonomous government of Catalonia
(Generalitat). As this paper shows,
the construction of case law around
these issues has not been uniform or
free from contradictions. The article number 143 of the Statute of Autonomy
of Catalonia (while at the same
time underscoring the cuts that were introduced
in the text as it moved
through Congress and the consequences
that these cuts may entail), as well as
what space is left to the central government,
especially in the area of teaching,
given the recent proposals from some
of the parties to reform the National
Education Act in order to include the
right to receive classes in the vehicular
language the student body chooses, in
such a way that in autonomous communities
with two official languages the
students would be separated according
to their choice. Finally, the article initiates
a discussion about the implementation
of article 143 of the Statute of
Autonomy of Catalonia, and makes reference
to the impact that the recent
decision, docket number 247/2007,
handed down by the Constitutional
Court may have on language rights, given
the existence of jurisdiction over
the autochthonous language |
Abstract:
|
El artículo, después de unas consideraciones
preliminares sobre la significación
del nuevo Estatuto en el ámbito de
la distribución de competencias, se centra
en el análisis de la competencia reconocida
en el artículo 143.1 eac en materia
de lengua propia. En este sentido,
después de analizar el binomio lengua
propia-lengua oficial, se estudia de qué
manera éste ha tenido resonancia en la
jurisprudencia constitucional y cómo se
ha pronunciado ésta sobre la competencia
en materia lingüística de las comunidades
con lengua propia y sobre la
competencia que se reserva al Estado
en relación con el castellano. Junto con
ello, se analizan otros factores que, tal
como se deriva de la propia jurisprudencia,
inciden y condicionan el ejercicio
de la competencia autonómica;
particularmente, el sector material sustantivo
en que ésta se debe aplicar (enseñanza,
consumidores, etc.), y que tiene
su propio régimen competencial, y la
incidencia que tiene el hecho de que la
competencia lingüística autonómica se
deba ejercitar también ante administraciones
que no son la de la Generalidad.
Como se muestra en este trabajo, la
construcción jurisprudencial sobre estas
cuestiones no ha sido unívoca ni ha
estado exenta de contradicciones. A
continuación, se analiza la competencia
del nuevo artículo 143 eac (subrayando
el recorte que sufrió durante su tramitación en el Congreso, y las consecuencias
que ello puede tener), así como
cuál es el espacio que queda reservado
al Estado, especialmente en el ámbito
de la enseñanza, ante las propuestas recientes
de algún partido de reformar la
Ley estatal de educación con el fin de
incluir el derecho a recibir enseñanza
en la lengua vehicular que el alumnado
escoja, de manera que en las comunidades
autónomas con dos lenguas oficiales
se separaría a los alumnos en función
de su elección. Finalmente, se
hacen algunas consideraciones sobre el
desarrollo del artículo 143 eac, así
como una referencia a la incidencia que
puede tener la reciente stc 247/2007
sobre los derechos lingüísticos, ante la
existencia de la competencia sobre lengua
propia |