Games in seventeenth century Spain: An analysis of Rodrigo Caro’s 1626 work Días geniales o lúdicros [Festive Days]

La motricidad en los juegos de Rodrigo Caro: Días geniales o lúdicros (1626)

Author

Lavega i Burgués, Pere

Navarro Adelantado, Vicente

Publication date

2018-11-23T08:40:32Z

2018-11-23T08:40:32Z

2015



Abstract

The paper analyses 65 physical games that feature in Rodrigo Caro’s 1626 work Días geniales o lúdicros [Festive Days] and which are representative of seventeenth century Spanish society. The structural-systemic approach used is based on motor praxiology. Under a criterion of motor interaction the internal logic of the games described by Caro is studied by means of the motor communication network, the focus being on the relationship with other participants. Age and gender are also studied as aspects of the contextual or external logic. The information was obtained by means of content analysis, revealing that this corpus of games presents systemic regularities that enable us to understand better the society in which they were played. Most of the games were governed by rules, and there was also a predominance of exclusive and stable motor communication networks. In addition, socio-motor games were more common than psychomotor ones. Opposition games were widely played by children and youth, whereas adults tended to play team games. These findings suggest a culture of play characterized by interaction with others through physical games. Caro’s work reveals a set of games that are distributed across age groups, and where the majority are played by males.


Se estudian los 65 juegos corporales de la obra Días geniales y lúdicros (Rodrigo Caro, 1626), representativos de la sociedad española del siglo XVII. Se sigue un enfoque estructural-sistémico tomando la praxiología motriz como disciplina de referencia. Bajo un criterio de interacción motriz, se analiza la lógica interna de los juegos mediante la red de comunicaciones motrices; todo ello bajo la dimensión de ‘relación con los demás’. También, se estudia la edad y el género como aspectos de la lógica externa. La información se obtiene mediante un análisis de contenido. Se trata de un corpus de juegos con regularidades sistémicas que permiten entender mejor la sociedad que los acoge. Predominan juegos reglados frente a prácticas motrices menos estructuradas, las redes de comunicación motriz exclusivas y estables, y los juegos sociomotores sobre los psicomotores. Los juegos de oposición están muy presentes entre la población infantil y juvenil, mientras los adultos prefieren juegos por equipos. Ello señala una cultura lúdica de encuentro con otras personas a través de desafíos motores. La obra esconde una distribución de juegos por grupos de edad y centrada en juegos de hombres.

Document Type

Article
Published version

Language

English

Subjects and keywords

Traditional games; Motor praxiology; Ethnography; Ethnomotricity

Publisher

Universidad Autónoma de Madrid

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Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.006

Revista International de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte, 2015, vol. 15, núm. 59, p. 489-505

Rights

cc-by-nc (c) Lavega P. et al., 2015

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

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