In the Footsteps of Edward Bulwer-lytton's "Lucretia"Revisiting Victorian Popular Narratives of Madness

Author

Miquel Baldellou, Marta

Publication date

2019-12-04T16:00:50Z

2019-12-04T16:00:50Z

2012



Abstract

The character of Bertha Mason in CharlotteBrontë’s Jane Eyrehas often been considered theparadigm of ‘the madwoman in the attic’; an archetypearising from Gothic domestic fictionthat would recur inlaterVictorian popular narratives and sensationalnovels,such as Wilkie Collins’ The Woman in White(1859) – whichinaugurated Victorian sensationalism -, and MaryElizabeth Braddon’s Lady Audley’s Secret(1862) – whichconsolidated the genre. Nonetheless, it has rarely beennoticed that Edward Bulwer-Lytton’s novelLucretia(1846), featuring a demented Victorian heiress as aresult of her upbringing in an eminently maleenvironment, was published one year before CharlotteBrontë’s novel, Jane Eyre(1847). This article aims atestablishing intertextual links between some of thesecanonical popular Victorian portrayalsof female madnessand Edward Bulwer-Lytton’s novel Lucretiain order toprove the influence Bulwer-Lytton himself, as well ashisown personal life as a Victorian man of letters, exertedover them, thus recoveringnowadays the status EdwardBulwer-Lytton deserves as a Victorian novelist.


El personaje de Bertha Mason a menudo ha sidoconsiderado como paradigma de ‘la loca del ático’;arquetiposurgido de la ficción de corte gótico-domésticaque recurriría a lo largo de venideras narracionespopulares y novelas de sensación victorianas, como The Woman in White(1859) de Wilkie Collins – que inauguró elsensacionalismo victoriano - y Lady Audley’s Secret(1862)– que consolidó el género. Sin embargo, raramente se hadestacado que la novela del escritor victoriano EdwardBulwer-Lytton, Lucretia(1846), centrada en una herederavictoriana que pierde la razón debido a su educación enun ambiente eminentemente masculino, fue publicadaun año antes quela novela de Charlotte Brontë, Jane Eyre(1847). Este artículo pretende establecer lazosintertextuales entre estos cánonicos retratos popularesvictorianos de locura femenina y la novela LucretiadeEdward Bulwer-Lytton, para demostrar la influencia queBulwer-Lytton, junto a su propia vida personal comohombre de letras victoriano, ejerció sobre ellos,recuperando así el estatus que Bulwer-Lytton merececomo novelista victoriano en la actualidad.

Document Type

Article
Published version

Language

English

Subjects and keywords

Victorian popular novels; Sensationalism; Edward Bulwer-Lytton; Gender; Female; Madness

Publisher

Universidade de Vigo

Related items

Reproducció del document publicat a : http://babelafial.webs.uvigo.es/pdf/21/art04.pdf

Babel A.F.I.A.L., 2012, núm. 21, p. 61-84

Rights

(c) Universidade de Vigo, 2012

This item appears in the following Collection(s)