Programa psicoeducatiu en l’embaràs i postpart immediat per prevenir la depressió postpart

Author

Alegre Escartín, Irene

Other authors

Ballesté Escorihuela, Janina

Universitat de Lleida. Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia

Publication date

2021-02-25T09:52:35Z

2021-02-25T09:52:35Z

2020-05



Abstract

Introducció: l’embaràs i el postpart són etapes en que es produeixen canvis en tots els aspectes de la vida. L’adquisició de noves habilitats i responsabilitats poden provocar nivells alts d’estrès i autoexigència. Els estereotips socials també contribueixen a augmentar aquests nivells. Són aquestes les etapes més vulnerables per l’inici d’una patologia mental. L’ansietat i la depressió postpart són les més comuns, aquesta última presenta una prevalença mundial que oscil·la del 10 al 20% de la població. Objectiu: realitzar una intervenció psicoeducativa en l’embaràs i postpart immediat per prevenir la depressió postpart en les dones majors de 18 anys de la ciutat de Lleida. Metodologia: s’ha dissenyat un estudi semi-experimental amb grup control i grup experimental amb una mostra de 8 gestants amb edat gestacional similar. En total es realitzaran 7 sessions grupals de 120 minuts de duració, que seran impartides mensualment entre les setmanes 16 i 20 d’embaràs i les 4 i 8 setmanes postpart. La duració de la intervenció serà de 8 mesos. S’avaluarà l’efectivitat del projecte mitjançant dos qüestionaris, que valoraran els coneixements adquirits pre-post test i la satisfacció obtinguda al final del projecte, i la incidència de nous casos de depressió postpart a la consulta de les 8 setmanes postpart, segons la puntuació de l’escala EPDS, en comparació amb els resultats del grup control. Conclusions: es tracta d’una prova pilot que es centra en els aspectes emocionals, psicològics i psicosocials per tal d’adquirir coneixements i habilitats en el control de la gestió de les emocions i estratègies d’afrontament eficaces. És necessari promocionar el benestar psicològic i la salut matern-filial per tal de prevenir alteracions psicològiques i la depressió postpart.


Introducción: el embarazo y el postparto son etapas en que se producen cambios en todos los aspectos de la vida. La adquisición de nuevas habilidades y responsabilidades pueden provocar niveles altos de estrés y autoexigencia. Los estereotipos sociales también contribuyen a aumentar estos niveles. Son estas las etapas más vulnerables para el inicio de una patología mental. La ansiedad y la depresión posparto son las más comunes, esta última presenta una prevalencia mundial que oscila del 10 al 20% de la población. Objetivo: realizar una intervención psicoeducativa en el embarazo y posparto inmediato para prevenir la depresión posparto en las mujeres mayores de 18 años de la ciudad de Lleida. Metodología: se ha diseñado un estudio semi-experimental con grupo control y grupo experimental con una muestra de 8 gestantes con edad gestacional similar. En total se realizarán 7 sesiones grupales de 120 minutos de duración, que serán impartidas mensualmente entre las semanas 16 y 20 de embarazo y las 4 y 8 semanas posparto. La duración de la intervención será de 8 meses. Se evaluará la efectividad del proyecto mediante dos cuestionarios, que valorarán los conocimientos adquiridos pre-post test y la satisfacción obtenida al final del proyecto, y la incidencia de nuevos casos de depresión posparto a la consulta de las 8 semanas posparto, según la puntuación de la escala EPDS, en comparación con los resultados del grupo control. Conclusiones: se trata de una prueba piloto que se centra en los aspectos emocionales, psicológicos y psicosociales para adquirir conocimientos y habilidades en el control de la gestión de las emociones y estrategias de afrontamiento eficaces. Es necesario promocionar el bienestar psicológico y la salud materno-filial con el fin de prevenir alteraciones psicológicas y la depresión posparto.


Introduction: pregnancy and postpartum are stages in which changes occur in all aspects of life. Acquiring new skills and responsibilities can lead to high levels of stress and self-demand. Social stereotypes also contribute to increase these levels. These are the most vulnerable stages in the beginning of a mental pathology. Postpartum anxiety and depression are the most common, the second one has a worldwide prevalence that ranges from 10 to 20% of the population. Objective: to carry out a psychoeducational intervention in pregnancy and immediate postpartum to prevent postpartum depression in women over 18 years in the city of Lleida. Methodology: a semi-experimental study with a control group and an experimental group with a sample of 8 pregnant women with a similar gestational age has been designed. In total 7 group sessions will be realized during 120, which will be taught monthly between the 16th and 20th weeks of pregnancy and the 4-8 postpartum weeks. The duration of the intervention will be 8 months. The effectiveness of the project will be evaluated through two questionnaires that will assess the knowledge acquired pre-post test and the satisfaction obtained at the end of the project, and the new cases of postpartum depression incidence at the 8-week postpartum consultation, according to the EPDS scale, compared to the results of the control group. Conclusions: this is a pilot test that focuses on the emotional, psychological and psychosocial aspects to acquire knowledge and skills in the control of emotion management and effective confrontation strategies. It is necessary to promote psychological well-being and maternal-filial health in order to prevent psychological disturbances and postpartum depression.

Document Type

Project / Final year job or degree

Language

Catalan

Subjects and keywords

Depressió postpart; Prevenció; Intervenció psicoeducativa; Classes de preparació al part; Educació maternal; Depresión posparto; Prevención; Intervención psicoeducativa; Clases de preparación al parto; Educación maternal; Postpartum depression; Prevention; Psychoeducational intervention; Childbirth classes; Maternal education; Depressió postpart -- Prevenció; Part -- Ensenyament; Intervenció educativa

Rights

cc-by-nc-nd

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)