To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/20.500.12328/2749

¿Cuál es el desempeño de las universidades socialmente responsables? El caso de las universidades españolas;
¿How do socially responsible universities perform? the case of spanish universities
Arias Valle, María Belén; Berbegal-Mirabent, Jasmina; Marimon Viadiu, Frederic
La Responsabilidad Social Universitaria (RSU) es una estrategia de dirección de la universidad que proponen tanto organismos internacionales, por ejemplo, la Organización de las Naciones Unidas (ONU) y la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), como nacionales para que se incluya en la declaración de la misión de cada universidad. Las universidades vienen dando respuesta a esta demanda, incorporando los principios de RSU y de desarrollo sostenible en su día a día. El trabajo que aquí se presenta tuvo como objetivo establecer el perfil o los perfiles estratégicos a los que responden las universidades que se posicionan como socialmente responsables en la declaración institucional de su misión. Para ello se utilizó el método del análisis cualitativo comparativo. La aplicación empírica se centró en el estudio del sistema universitario español. Los hallazgos confirmaron la hipótesis de partida sobre la existencia de diferentes patrones, por lo que fue posible concluir que no hay una única manera de introducir la RSU en las universidades, sino que son varias las estrategias en los cuatro ámbitos de su actuación que siguen las universidades españolas para dar respuesta a las llamadas internacionales de incorporar la responsabilidad social en su quehacer. University Social Responsibility (USR) is a strategic management approach whose introduction in universities’ mission statement is encouraged by international organizations (e.g., United Nations (UN) and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)), as well as by public administrations. Universities are increasingly responding to this demand by incorporating USR principles and sustainable development in their practices and daily activities. This study aimed to identify the strategic profile of socially responsible universities (based on their institutional mission statement). To achieve this goal, qualitative comparative analysis was applied to the case of the Spanish higher education system. The findings confirm the initial intuition about the heterogeneous nature of the strategic patterns followed by Spanish universities. In order to respond to the international calls for incorporating social responsibility principles into their culture, Spanish universities adopt different strategies that affect the four areas that shape their organizational scope.
-Responsabilitat social universitària
-Universitats
-Administració educativa
-Direcció estratègica
-Missió
-Responsabilidad social universitaria
-Universidades
-Administración educativa
-Dirección estratégica
-Misión
-University social responsibility
-Universities
-Educational administration
-Strategic direction
-Mission
-3
-37
The digital version of the journal is registered under the BY-NC-ND 4.0 Creative Commons license. Therefore, this work may be copy and redistribute the material in any medium or format, as long as you give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. The authors keep the copyright and give the journal the right of the first publication and the possibility of editing, reproducing, distributing, exhibiting and communicating in the country and abroad through printed and electronic means. On the other hand, the author declares to assume the commitment on any litigation or claim related to the rights of intellectual property, exonerating of responsibility to the Business School of the Costa Rica Institute of Technology.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.en
Article
Article - Published version
Tecnológico de Costa Rica
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Arias Valle, María Belén; Berbegal-Mirabent, Jasmina; Marimon Viadiu, Frederic
Marimon Viadiu, Frederic; Mas Machuca, Marta; Berbegal-Mirabent, Jasmina
Marimon Viadiu, Frederic; Mas Machuca, Marta; Berbegal-Mirabent, Jasmina; Llach Pagès, Josep
Berbegal-Mirabent, Jasmina; Mas Machuca, Marta; Marimon Viadiu, Frederic
 

Coordination

 

Supporters