To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/20.500.12328/2849

¿Son las universidades socialmente responsables?;
How much are universities engaged with their social responsibility?
Arias Valle, María Belén; Berbegal-Mirabent, Jasmina; Marimon Viadiu, Frederic
La importancia de la responsabilidad social universitaria (RSU) viene dada por el compromiso que asumela universidad frente a sus grupos de interés. Producto de esta importancia es la realización de la presente investigación, que tiene como objetivo analizar el nivel de desempeño en RSU que las universidades comunican. Para ello se propone un procedimiento estructurado en cinco fases que analiza elementos de dirección estratégica y contempla el uso de indicadores de RSU nucleados en los cuatro ámbitos de impacto (organizacional, educativo, cognitivo y social). Para ello se ha aplicado una metodología cualitativa, que se apoya en el uso de un software de análisis de textos así como de diagramas de araña y de frecuencia. Para ilustrar su uso y el tipo de análisis que permite, se aplica el procedimiento al caso del sistema universitario catalán, presentando los resultados a distintos niveles. El estudio finaliza con la discusión de las implicaciones, las recomendaciones y las indicaciones para futuros trabajos The importance of university social responsibility (USR) is given by the commitment assumed by the university towards its stakeholders. This study aims at providing new insights on this topic, by analyzing the level of performance in USR that universities communicate. To this end, a structured procedure in five phases is proposed, analyzing elements of the strategic direction and considering the use of USR indicators which are grouped in the four main areas of impact (organizational, educational, cognitive and social). To do this, a qualitative approach has been followed, supported by the use of text analysis software as well as by frequency and spiderdiagrams. To illustrate its use and the type of analysis it allows, the procedure is applied to the case of the Catalan higher education system, presenting the results at different levels. The study ends with the discussion of the implications, a list of recommendations and suggestion for future works.
-Responsabilitat social universitària
-Direcció estratègica
-Comunicació
-Compromís
-Sostenibilitat
-Catalunya
-Responsabilidad social universitaria
-Dirección estratégica
-Comunicación
-Compromiso
-Sostenibilidad
-Cataluña
-University social responsibility
-Strategic direction
-Communication
-Commitment
-Sustainability
-Catalonia
-316
-37
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License, whereby the author retains the copyright, and which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited, the changes to the work are identified, and the same license applies to the derivative work. Works prior to October 2019 will display a different license (CC-BY-NC-SA; http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Article
Article - Published version
Arizona State University
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Arias Valle, María Belén; Berbegal-Mirabent, Jasmina; Marimon Viadiu, Frederic
Marimon Viadiu, Frederic; Mas Machuca, Marta; Berbegal-Mirabent, Jasmina
Marimon Viadiu, Frederic; Mas Machuca, Marta; Berbegal-Mirabent, Jasmina; Llach Pagès, Josep
Berbegal-Mirabent, Jasmina; Mas Machuca, Marta; Marimon Viadiu, Frederic
 

Coordination

 

Supporters