Signalling and Productivity Effects of Overeducation: Is It Really a Waste of Resources?

Autor/a

Kedir, Abbi

Kyrizi, Andri

Martínez Mora, Francisco,

Altres autors/es

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Universitat Rovira i Virgili. Centre de Recerca en Economia Industrial i Economia Pública

Data de publicació

2012



Resum

Overeducation raises concerns that governments may be overinvesting in education. To inform the debate, this paper studies the impact of overeducation on productivity. We advance the literature by considering that returns to overeducation may be due both to productivity and signalling effects. To disentangle both effects, we apply Wolpin’s (1977) methodology and compare the rates of return of screened (employed) and unscreened (selfemployed) workers. To overcome well-known endogeneity problems due to unobserved heterogeneity, we estimate a panel with individual and employment-status fixed effects. Our results show that signalling effects are relevant and that overeducation does not carry a productivity penalty. Keywords: Overeducation, signalling model, human capital model, unobserved heterogeneity. JEL classification: I20, J24, J31.

Tipus de document

Document de treball

Llengua

Anglès

Matèries CDU

37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure

Paraules clau

Educació -- Aspectes econòmics; Mercat de treball; Salaris, Efectes de l'educació sobre els

Pàgines

33 p.

Publicat per

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Col·lecció

Documents de treball del Departament d'Economia; 2012-29

Documents

201229.pdf

900.7Kb

 

Drets

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)