Redefining dropping out in online higher education: a case study from the UOC

dc.contributor.author
Grau Valldosera, Josep
dc.contributor.author
Minguillón Alfonso, Julià
dc.date
2011-03-02T08:25:47Z
dc.date
2011-03-02T08:25:47Z
dc.date
2011-02
dc.identifier.citation
Grau, J.; Minguillón, J. (2011). "Redefining dropping out in online higher education: a case study from the UOC". A: Learning Analytics and Knowledge. Athabasca University. Banff. 27 de febrer.
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10609/6261
dc.description.abstract
In recent years, studies into the reasons for dropping out of higher education (including online education) have been undertaken with greater regularity, parallel to the rise in the relative weight of this type of education, compared with brick-and-mortar education. However, the work invested in characterising the students who drop out of education, compared with those who do not, appears not to have had the same relevance as that invested in the analysis of the causes. The definition of dropping out is very sensitive to the context. In this article, we reach a purely empirical definition of student dropping out, based on the probability of not continuing a specific academic programme following several consecutive semesters of "theoretical break". Dropping out should be properly defined before analysing its causes, as well as comparing the drop-out rates between the different online programmes, or between online and on-campus ones. Our results show that there are significant differences among programmes, depending on their theoretical extension, but not their domain of knowledge.
dc.description.abstract
En els últims anys, els estudis sobre les motius d'abandonament de l'ensenyament superior (inclosa l'educació en línia) han dut a terme amb més regularitat, en paral·lel a l'augment del pes relatiu d'aquest tipus d'educació, en comparació amb l'educació presencial. No obstant això, el treball invertit en la caracterització dels estudiants que abandonen l'educació, en comparació amb aquells que no ho fan, no sembla haver tingut la mateixa rellevància que han invertit en l'anàlisi de les causes. La definició d'abandonament escolar és molt sensible al context. En aquest article, s'arriba a una definició purament empírica de l'abandonament escolar, en base a la probabilitat de no continuar un programa acadèmic específic després de diversos semestres consecutius de ruptura teòrica. L'abandonament s'ha de definir adequadament abans d'analitzar les seves causes, així com la comparació de les taxes d'abandonament escolar entre els diferents programes en línia, o entre aquests i els programes presencials. Els nostres resultats mostren que hi ha diferències significatives entre els programes, en funció de la seva extensió teòrica, però no en la seva àrea del coneixement.
dc.description.abstract
En los últimos años, los estudios sobre las razones de abandono de la enseñanza superior (incluida la educación en línea) han llevado a cabo con mayor regularidad, en paralelo al aumento del peso relativo de este tipo de educación, en comparación con la educación de presencial. Sin embargo, el trabajo invertido en la caracterización de los estudiantes que abandonan la educación, en comparación con aquellos que no lo hacen, no parece haber tenido la misma relevancia que han invertido en el análisis de las causas. La definición de abandono escolar es muy sensible al contexto. En este artículo, se llega a una definición puramente empírica del abandono escolar, sobre la base de la probabilidad de no continuar un programa académico específico después de varios semestres consecutivos de ruptura teórica. El abandono se debe definir adecuadamente antes de analizar sus causas, así como la comparación de las tasas de abandono escolar entre los diferentes programas en línea, o entre éstos y los programas presenciales. Nuestros resultados muestran que existen diferencias significativas entre los programas, en función de su extensión teórica, pero no en su área del conocimiento.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.rights
<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/">http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/</a>
dc.subject
distance education
dc.subject
dropping out
dc.subject
learning analytics
dc.subject
e-learning
dc.subject
higher education
dc.subject
educational data mining
dc.subject
ensenyament a distància
dc.subject
abandonament escolar
dc.subject
ensenyament superior
dc.subject
magatzems de dades educatives
dc.subject
anàlisi de dades d'aprenentatge
dc.subject
educación a distancia
dc.subject
abandono escolar
dc.subject
enseñanza superior
dc.subject
almacenes de datos educativos
dc.subject
análisis de datos de aprendizaje
dc.subject
Distance education -- Computer-assisted instruction
dc.subject
Academic achievement -- Distance education
dc.subject
Academic achievement -- Study and teaching (Higher)
dc.subject
Ensenyament a distància -- Ensenyament assistit per ordinador
dc.subject
Rendiment escolar -- Educació a distància
dc.subject
Rendiment escolar -- Ensenyament universitari
dc.subject
Educación a distancia -- Enseñanza asistida por ordenador
dc.subject
Rendimiento escolar -- Educación a distancia
dc.subject
Rendimiento escolar -- Enseñanza universitaria
dc.title
Redefining dropping out in online higher education: a case study from the UOC
dc.type
info:eu-repo/semantics/conferenceObject


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)