The global carbon budget:a conflicting claims problem

Autor/a

Giménez Gómez, José M. (José Manuel)

Teixidó Figueras, Jordi Josep

Vilella Bach, Misericòrdia

Otros/as autores/as

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Universitat Rovira i Virgili. Centre de Recerca en Economia Industrial i Economia Pública

Fecha de publicación

2014



Resumen

Despite global environmental governance has traditionally couched global warming in terms of annual CO2 emissions (a flow), global mean temperature is actually determined by cumulative CO2 emissions in the atmosphere (a stock). Thanks to advances of scientific community, nowadays it is possible to quantify the \global carbon budget", that is, the amount of available cumulative CO2 emissions before crossing the 2oC threshold (Meinshausen et al., 2009). The current approach proposes to analyze the allocation of such global carbon budget among countries as a classical conflicting claims problem (O'Neill, 1982). Based on some appealing principles, it is proposed an efficient and sustainable allocation of the available carbon budget from 2000 to 2050 taking into account different environmental risk scenarios. Keywords: Carbon budget, Conflicting claims problem, Distribution, Climate change. JEL classification: C79, D71, D74, H41, H87, Q50, Q54, Q58.

Tipo de documento

Documento de trabajo

Lengua

Inglés

Materias CDU

33 - Economía; 504 - Ciencias del medio ambiente

Palabras clave

Teoria de jocs; Elecció social; Decisió de grup; Béns públics; Economia del medi ambient; Escalfament global; Política del medi ambient

Páginas

16 p.

Publicado por

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Colección

Documents de treball del Departament d'Economia; 2014-15

Documentos

201415.pdf

418.9Kb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)