Is Self-employment a Way to Escape from Skill Mismatches?

Autor/a

Albiol, Judit

Díaz Serrano, Lluís

Teruel, Mercedes

Altres autors/es

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Universitat Rovira i Virgili. Centre de Recerca en Economia Industrial i Economia Pública

Data de publicació

2014



Resum

During the last two decades, skill mismatches have become one of the most important issues of policy concern in the EU (European Commission, 2008). Hence, the literature has stressed the necessity to reduce skill mismatches. We contribute to this literature by analyzing the impact of the transition from salaried employment to self-employment on self-reported skill mismatches. To do so, we resort to the European Community Household Panel (ECHP) covering the period 1994–2001. Using panel data, we track individuals over time and measure their self-reported skill mismatch before and after the transition. Our empirical findings indicate not only that the average self-employee is less likely to declare being skill-mismatched but also that those individuals who transit from salaried employment to self-employment reduce their probability of skill mismatches after the transition. Keywords: Self-employment, skill mismatches, salaried employment. JEL Classification: L26, J24, B23 __________________________

Tipus de document

Document de treball

Llengua

Anglès

Matèries CDU

331 - Treball. Relacions laborals. Ocupació. Organització del treball

Paraules clau

Emprenedoria; Col·locabilitat; Econometria; Treballadors; Treballadors autònoms

Pàgines

37 p.

Publicat per

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Col·lecció

Documents de treball del Departament d'Economia; 2014-29

Documents

DT.29-2014-1934_Albiol_Diaz_Teruel-1.pdf

594.6Kb

 

Drets

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)