To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10609/92845

Factores que influyen en la percepción de los profesores de los beneficios instruccionales de los medios educativos digitales;
Factors affecting school teachers' perceptions of the instructional benefits of educational digital media
Badia Garganté, Toni; Meneses, Julio; Fàbregues Feijóo, Sergi; Sigalés Conde, Carles
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
This study aims to identify the factors that affect primary and secondary school teachers' perceptions of the potential benefits of digital media for teaching and learning in schools. Various studies have shown that when teachers believe that the use of digital media is valuable for instruction and learning, they are more likely to incorporate their use into teaching practice. Three sets of factors were used as independent variables: the general profile of the school and the teacher, the technological profile of the school, and the technological profile of the teacher. This study used survey data gathered from 702 teachers at 356 primary and secondary schools in Spain. Correlation and hierarchical regression analyses were performed to examine the relationship between the independent variables and teachers' perceptions. The results show a strong relationship between these perceptions and the technological profile of teachers. The factors that best predict the dependent variable are the area of study, digital literacy, ICT training, and the frequency of Internet access, both inside and outside the school. Finally, we suggest that the integration of digital media in the classroom is not an isolated objective to be achieved separately from pedagogical goals, but is closely interrelated with teachers' educational aims.
Este estudio pretende identificar los factores que influyen en las percepciones de los profesores sobre los beneficios de los medios educativos digitales para la enseñanza y el aprendizaje. Varios estudios relevantes han indicado que cuando los profesores creen que los medios educativos digitales son valiosos para la enseñanza y el aprendizaje, son más propensos a incorporarlos en su práctica docente. Se han considerado tres conjuntos de factores como variables independientes: las características de la escuela y del profesor, las características tecnológicas de la escuela, y las características tecnológicas del profesor. Se recogieron datos de 702 profesores de unas 356 escuelas de educación primaria y secundaria en España con un cuestionario. Mediante análisis de correlación múltiple y de regresión jerárquica examinamos la relación entre las variables independientes y las percepciones de los profesores. Los resultados muestran una fuerte relación entre estas percepciones y las características tecnológicas del profesor. Los factores más predictivos son el área de enseñanza, la alfabetización digital, la formación en tecnología educativa y la frecuencia de acceso a Internet, dentro y fuera de la escuela. Por último, sugerimos que la integración de los medios educativos digitales en el aula es un objetivo totalmente interrelacionados con las finalidades instruccionales de los profesores.
-medios educativos digitales
-aprendizaje asistido por ordenador
-competencias del profesor
-creencias del profesor
-escuelas
-mitjans educatius digitals
-aprenentatge assistit per ordinador
-competències del professor
-creences del professor
-escoles
-educational digital media
-computer assisted learning
-teacher competences
-teacher's beliefs
-schools
-Web-based instruction
-Ensenyament virtual
-Enseñanza virtual
CC BY-NC
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
Article
Article - Published version
RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Badia Garganté, Toni; Meneses, Julio; Sigalés Conde, Carles; Fàbregues Feijóo, Sergi
Mominó de la Iglesia, Josep Maria; Badia Garganté, Toni; Meneses, Julio; Sigalés Conde, Carles
Mominó de la Iglesia, Josep Maria; Badia Garganté, Toni; Meneses, Julio; Sigalés Conde, Carles
Ion, Georgeta; Meneses, Julio; Sigalés Conde, Carles; Mominó de la Iglesia, Josep Maria; Fàbregues Feijóo, Sergi
 

Coordination

 

Supporters