Factores que influyen en la percepción de los profesores de los beneficios instruccionales de los medios educativos digitales

Factors affecting school teachers' perceptions of the instructional benefits of educational digital media

dc.contributor
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
dc.contributor.author
Badia Garganté, Toni
dc.contributor.author
Meneses, Julio
dc.contributor.author
Fàbregues Feijóo, Sergi
dc.contributor.author
Sigalés Conde, Carles
dc.date
2019-04-02T13:44:48Z
dc.date
2019-04-02T13:44:48Z
dc.date
2015-10-10
dc.identifier.citation
Badia, A., Meneses, J., Fàbregues, S. & Sigalés, C. (2015). Factores que influyen en la percepción de los profesores de los beneficios educativos de la tecnología digital. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(2), 1-11. doi: 10.7203/relieve.21.2.7204
dc.identifier.citation
1134-4032
dc.identifier.citation
10.7203/relieve.21.2.7204
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10609/92845
dc.description.abstract
This study aims to identify the factors that affect primary and secondary school teachers' perceptions of the potential benefits of digital media for teaching and learning in schools. Various studies have shown that when teachers believe that the use of digital media is valuable for instruction and learning, they are more likely to incorporate their use into teaching practice. Three sets of factors were used as independent variables: the general profile of the school and the teacher, the technological profile of the school, and the technological profile of the teacher. This study used survey data gathered from 702 teachers at 356 primary and secondary schools in Spain. Correlation and hierarchical regression analyses were performed to examine the relationship between the independent variables and teachers' perceptions. The results show a strong relationship between these perceptions and the technological profile of teachers. The factors that best predict the dependent variable are the area of study, digital literacy, ICT training, and the frequency of Internet access, both inside and outside the school. Finally, we suggest that the integration of digital media in the classroom is not an isolated objective to be achieved separately from pedagogical goals, but is closely interrelated with teachers' educational aims.
dc.description.abstract
Este estudio pretende identificar los factores que influyen en las percepciones de los profesores sobre los beneficios de los medios educativos digitales para la enseñanza y el aprendizaje. Varios estudios relevantes han indicado que cuando los profesores creen que los medios educativos digitales son valiosos para la enseñanza y el aprendizaje, son más propensos a incorporarlos en su práctica docente. Se han considerado tres conjuntos de factores como variables independientes: las características de la escuela y del profesor, las características tecnológicas de la escuela, y las características tecnológicas del profesor. Se recogieron datos de 702 profesores de unas 356 escuelas de educación primaria y secundaria en España con un cuestionario. Mediante análisis de correlación múltiple y de regresión jerárquica examinamos la relación entre las variables independientes y las percepciones de los profesores. Los resultados muestran una fuerte relación entre estas percepciones y las características tecnológicas del profesor. Los factores más predictivos son el área de enseñanza, la alfabetización digital, la formación en tecnología educativa y la frecuencia de acceso a Internet, dentro y fuera de la escuela. Por último, sugerimos que la integración de los medios educativos digitales en el aula es un objetivo totalmente interrelacionados con las finalidades instruccionales de los profesores.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa
dc.relation
RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 2015, 21(2)
dc.relation
https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/7204
dc.rights
CC BY-NC
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/">http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/</a>
dc.subject
medios educativos digitales
dc.subject
aprendizaje asistido por ordenador
dc.subject
competencias del profesor
dc.subject
creencias del profesor
dc.subject
escuelas
dc.subject
mitjans educatius digitals
dc.subject
aprenentatge assistit per ordinador
dc.subject
competències del professor
dc.subject
creences del professor
dc.subject
escoles
dc.subject
educational digital media
dc.subject
computer assisted learning
dc.subject
teacher competences
dc.subject
teacher's beliefs
dc.subject
schools
dc.subject
Web-based instruction
dc.subject
Ensenyament virtual
dc.subject
Enseñanza virtual
dc.title
Factores que influyen en la percepción de los profesores de los beneficios instruccionales de los medios educativos digitales
dc.title
Factors affecting school teachers' perceptions of the instructional benefits of educational digital media
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Articles [156]