Author

Olivier, Florence

Publication date

2013

Abstract

La desconfianza hacia el lirismo de los "puritanos revolucionarios", la convicción de haber descubierto un "lirismo diferente" guió los pasos del joven infrarrealista Roberto Bolaño y lo llevó primero a explorar un entredós entre prosa y poesía y más adelante entre narrativa y poesía. De esa exploración intenta dar cuenta este ensayo, leyendo la obra como un tejido continuo, deteniéndose en poemas de los años ochenta, en el "manifiesto infrarrealista" de 1977, en algunos cuentos de Putas asesinas en los que muta la invocación lírica y en ese objeto literario indefinido y mutante que, con mínimos cambios, se manifiesta ora como "Gente que se aleja", poesía, ora como Amberes, novela.


Suspicious of the lyricism of "puritans revolutionaries" and convinced that he had himself discovered a "different lyricism", the Young infrarrealista Roberto Bolaño went on to explore the interspace between prose and poetry and, later, between poetry and narrative. Reading the work of the writer as a continuum, the present essay strives to reflect on this exploration, with particular attention to his 80's poems, to the "infrarrealista manifesto" of 1977, and the stories of Putas asesinas, in which lyrical invocation is transmuted into the evocation of others writers as correspondents or dreamt characters, and to a mutant literary text that, with minimal changes, might manifest itself as poetry ("Gente que se aleja") or in the form of a novel (Amberes).

Document Type

Article

Language

Spanish

Subjects and keywords

Lirisme; Invocació; Transmutació; Lirismo; Prosa; Entredós; Invocación; Transmutación; Lyricism; Prose; Interspace; Invocation; Transmutation

Publisher

 

Related items

Mitologías hoy ; Vol. 7, Núm. (2013), p. 127-140

Rights

open access

Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.

https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

This item appears in the following Collection(s)