Autor/a

Matas i Prat, Anna

Raymond Bara, José Luis

Roig Sabaté, José Luis

Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)

Fecha de publicación

2011

Resumen

This paper contributes to the empirical literature on the effects of agglomeration and road accessibility on productivity of firms by looking at the case of Spain. We approach productivity indirectly by using individual wages allocated at the NUTS III level. We use a repeated cross-section of individual micro-data for the years 1995, 2002 and 2006. The availability of interprovincial travel time data for each of the three years allows controlling for transport improvements over the period by using a market potential variable. Additionally, agglomeration is approached by employment density and we control for localization economies, human capital externalities and a large set of individual and workplace characteristics. Estimating by instrumental variables, our results show a positive and significant effect of market accessibility on wages and non linear effect for employment density.

Tipo de documento

Working paper

Lengua

Inglés

Materias y palabras clave

Urban economics; Automobile industry and trade; Productivity; Wages; Economia urbana; Indústria automobilística; Productivitat; Salaris

Publicado por

Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)

Documentos relacionados

Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP). Documents de treball de la Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) ;

Derechos

open access

Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)