(No)competition in the Spanish retailing gasoline market : a variance filter approach

Autor/a

Jiménez, Juan Luí s

Perdiguero, Jordi

Data de publicació

2009

Resum

Various methodologies in economic literature have been used to analyse the international hydrocarbon retail sector. Nevertheless at a Spanish level these studies are much more recent and most conclude that generally there is no effective competition present in this market, regardless of the approach used. In this paper, in order to analyse the price levels in the Spanish petrol market, our starting hypothesis is that in uncompetitive markets the prices are higher and the standard deviation is lower. We use weekly retail petrol price data from the ten biggest Spanish cities, and apply Markov chains to fill the missing values for petrol 95 and diesel, and we also employ a variance filter. We conclude that this market demonstrates reduced price dispersion, regardless of brand or city.

Tipus de document

Working paper

Llengua

Anglès

Matèries i paraules clau

Competition; Petrol; Variance filter analysis; Gibbs sampling; Markov chain Monte Carlo; Gasolina; Competència econòmica; Preus; Espanya

Publicat per

Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)

Documents relacionats

Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP). Documents de treball de la Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) ;

Drets

open access

Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)