Title:
|
Teachers' perceptions of factors affecting the educational use of ICT in technology-rich classrooms
|
Author:
|
Badia Garganté, Toni; Meneses, Julio; Sigalés Conde, Carles
|
Other authors:
|
Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació |
Abstract:
|
Introduction. The purpose of this study is to identify the main factors that influence teachers' decision-making regarding the educational use of ICT (Information and Communication Technologies) in technology-rich classrooms. Method. We collected data for 278 teachers in Catalonia (Spain) working in eight primary and secondary education schools rich in educational technology. The specific questionnaire used to that end includes an extensive range of items to obtain information about the teachers' perceptions of the factors influencing the use of ICT in the classroom. Results. We have identified and characterized five factors that influence the educational use of ICT in these classrooms, which in this study we call: utility and educational setting, teacher support, availability and access in the classroom, technological expertise and access outside the classroom. Conclusion. These results may be useful for fostering improved integration processes for ICT in the classroom, and also for focusing teaching training about this content. |
Abstract:
|
Introducción. Este estudio tiene como finalidad identificar los principales factores que influyen en la toma de decisiones de los profesores sobre el uso educativo de las TIC (Tecnologías de la Información y la Comunicación) en aulas altamente dotadas de tecnología. Método. Se han recogido datos sobre 278 profesores de Cataluña (España) que forman parte de ocho centros educativos de educación primaria y secundaria altamente dotados con tecnología educativa. El cuestionario específico utilizado para este fin incluye un conjunto
amplio de ítems que permite obtener información de las percepciones de los profesores sobre los factores que influyen en el uso de las TIC en su aula. Resultados. Hemos identificado y caracterizado cinco factores que influyen en el uso
educativo de las TIC en este tipo de aulas, que en este estudio denominamos: utilidad y ajuste pedagógico, apoyo al profesor, disponibilidad y acceso en el aula, competencia tecnológica y
acceso fuera del aula. Conclusión. Estos resultados obtenidos pueden ser de utilidad para promover de manera más
ajustada los procesos de integración de las TIC en el aula, y también para orientar los procesos de formación del profesorado sobre este contenido. |
Subject(s):
|
-tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) -profesor y TIC -clases altamente dotadas de tecnología -innovación escolar y TIC -uso educativo de la tecnología -tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) -professor i TIC -classes altament dotades de tecnologia -innovació escolar i TIC -ús educatiu de la tecnologia -information and Communication Technologies (ICT) -ICT and teacher -technology-rich classrooms -educational innovation and ICT -educational use of technology -Information technology -Tecnologia de la informació -Tecnología de la información |
Rights:
|
CC BY-NC-ND
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Document type:
|
Article Article - Published version |
Published by:
|
Electronic Journal of Research in Educational Psychology
|
Share:
|
|