Air services on thin routes: Regional versus low-cost airlines

Autor/a

Fageda, Xavier

Flores-Fillol, Ricardo

Altres autors/es

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Universitat Rovira i Virgili. Centre de Recerca en Economia Industrial i Economia Pública

Data de publicació

2011



Resum

An examination of the impact in the US and EU markets of two major innovations in the provision of air services on thin routes - regional jet technology and the low-cost business model - reveals significant differences. In the US, regional airlines monopolize a high proportion of thin routes, whereas low-cost carriers are dominant on these routes in Europe. Our results have different implications for business and leisure travelers, given that regional services provide a higher frequency of flights (at the expense of higher fares), while low-cost services offer lower fares (at the expense of lower flight frequencies). Keywords: air transportation; regional jet technology; low-cost business model; thin markets. JEL Classification Numbers: L13; L2; L93.

Tipus de document

Document de treball

Llengua

Anglès

Matèries CDU

338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus

Paraules clau

Línies aèries; Aviació comercial

Pàgines

39 p.

Publicat per

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Col·lecció

Documents de treball del Departament d'Economia; 2011-27

Documents

DT.27-2011-1746-FAGEDA i FLORES.pdf

685.8Kb

 

Drets

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)