Air services on thin routes: Regional versus low-cost airlines

Autor/a

Fageda, Xavier

Flores-Fillol, Ricardo

Otros/as autores/as

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Universitat Rovira i Virgili. Centre de Recerca en Economia Industrial i Economia Pública

Fecha de publicación

2011



Resumen

An examination of the impact in the US and EU markets of two major innovations in the provision of air services on thin routes - regional jet technology and the low-cost business model - reveals significant differences. In the US, regional airlines monopolize a high proportion of thin routes, whereas low-cost carriers are dominant on these routes in Europe. Our results have different implications for business and leisure travelers, given that regional services provide a higher frequency of flights (at the expense of higher fares), while low-cost services offer lower fares (at the expense of lower flight frequencies). Keywords: air transportation; regional jet technology; low-cost business model; thin markets. JEL Classification Numbers: L13; L2; L93.

Tipo de documento

Documento de trabajo

Lengua

Inglés

Materias CDU

338 - Situación económica. Política económica. Gestión, control y planificación de la economía. Producción. Servicios. Turismo. Precios

Palabras clave

Línies aèries; Aviació comercial

Páginas

39 p.

Publicado por

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia

Colección

Documents de treball del Departament d'Economia; 2011-27

Documentos

DT.27-2011-1746-FAGEDA i FLORES.pdf

685.8Kb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)