Determinants of Internet use for interactive learning: an exploratory study

Author

Castaño Muñoz, Jonatan

Duart Montoliu, Josep Maria

Sancho Vinuesa, Teresa

Other authors

eLearn Center

Publication date

2019-11-08T08:41:53Z

2019-11-08T08:41:53Z

2015-01-15



Abstract

The use of the Internet in higher education teaching can facilitate the interactive learning process and thus improve educational outcomes. The aim of the study presented here is to explore which variables are linked to higher intensity of Internet-based interactive educational practices. The study is based on data obtained from an online survey of students from three different types of universities: a face-to-face university (University of Barcelona, UB), a technological face-to-face university (Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech, UPC), and a virtual university (Open University of Catalonia, UOC). The data analysis shows that students who indicate high levels of benefit from Internet usage are those who use it most for interactive learning processes. It also shows the existence of other variables that, regardless of benefit, are linked to the intensity of Internet usage for interactive teaching-learning processes.


El uso de internet en la docencia en educación superior puede facilitar la interacción en el proceso de aprendizaje y mejorar así los resultados de la educación. El objetivo del estudio que se presenta es explorar que variables se relacionan con una mayor intensidad de prácticas educativas interactivas mediadas por Internet. Para ello, se parte de los datos obtenidos a través de una encuesta online a estudiantes de tres universidades de características diferenciadas: una presencial (UB), otra presencial también pero tecnológica (UPC), y una tercera virtual (UOC). El análisis de los datos muestra que aquellos estudiantes que manifiestan elevados niveles de utilidad de uso de internet son los que más lo utilizan para la interacción en los procesos de aprendizaje. Sin embargo, también se evidencia la existencia de otras variables que independientemente de la utilidad, se relacionan con la intensidad de uso de internet para la interacción en los procesos de enseñanza-aprendizaje.

Document Type

Article
Published version

Language

English

Subjects and keywords

Higher Education; Internet; Interactive Learning; Virtual Learning; Blended Learning; Educación Superior; Internet; Aprendizaje interactivo; Educación virtual; Blended Learning; Education, Higher; Internet in higher education; Aprenentatge mixt; Blended learning; Ensenyament universitari; Internet en l'ensenyament universitari; Tecnologia de la informació; Enseñanza superior; Internet en la enseñanza superior; Aprendizaje

Publisher

Journal of New Approaches in Educational Research

Related items

https://naerjournal.ua.es/article/download/v4n1-4/121

This item appears in the following Collection(s)

Articles [156]