Autor/a

Hurkens, Sjaak

Jeon, Doh-Shin

Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica

Institut d'Anàlisi Econòmica

Data de publicació

2009

Resum

In this paper, we study how access pricing affects network competition when subscription demand is elastic and each network uses non-linear prices and can apply termination-based price discrimination. In the case of a fixed per minute termination charge, we find that a reduction of the termination charge below cost has two opposing effects: it softens competition but helps to internalize network externalities. The former reduces mobile penetration while the latter boosts it. We find that firms always prefer termination charge below cost for either motive while the regulator prefers termination below cost only when this boosts penetration. Next, we consider the retail benchmarking approach (Jeon and Hurkens, 2008) that determines termination charges as a function of retail prices and show that this approach allows the regulator to increase penetration without distorting call volumes.

Tipus de document

Working paper

Llengua

Anglès

Matèries i paraules clau

Preus Models economètrics

Publicat per

 

Documents relacionats

Departament d'Economia i d'Història Econòmica. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica / Institut d'Anàlisi Econòmica (CSIC). Working papers ;

Drets

open access

Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)