The work of Luis Moll has been fundamental in the development of the 'Funds of Knowledge' approach, which has inspired projects aimed at valuing the knowledge held by the families of culturally diverse students. From a social justice perspective, its inclusion in schools enables: (1) the generation of contextualized, meaningful learning; (2) relationships of mutual trust between teachers, families and the community; and (3) the promotion of educational transformations. This article furthers the contribution to the field with the notion of 'Community Funds of Knowledge and Identity' (CFK&I), understood to be common goods natural, cultural, historical or oral of the local area, that serve as learning resources and foster shared identifications. By examining three experiences, we illustrate how this perspective enables the bond between school and family to be transcended, generating networks among diverse agents and converting the territory into a pedagogical mediator. Challenges are identified, such as the projects' sustainability, the lack of synchrony among the actors involved and the need for institutional policies that recognize and support these practices, as well as documenting the processes and clarifying the roles from the beginning
El trabajo de Luis Moll ha sido fundamental en el desarrollo del enfoque de los ‘Fondos de Conocimiento’), impulsando proyectos orientados a valorar los saberes familiares del alumnado culturalmente diverso. Bajo una perspectiva de justicia social, su incorporación a la escuela permite: (1) generar aprendizajes contextualizados y significativos; (2) establecer vínculos de confianza entre profesorado, familias y comunidad; y (3) promover transformaciones didácticas. En el artículo se amplía la contribución al campo con la noción de Fondos Comunitarios de Conocimiento e Identidad’ (FCCeI), entendidos como bienes comunes — naturales, culturales, históricos u orales — del entorno que actúan como recursos de aprendizaje y fomentan identificaciones compartidas. A partir de tres experiencias, se ilustra cómo esta mirada permite trascender el vínculo entre escuela y familia, generar redes entre agentes diversos y convertir el territorio en mediador pedagógico. Se identifican retos como la sostenibilidad de los proyectos, la falta de sincronía entre actores implicados y la necesidad de políticas institucionales que reconozcan y apoyen estas prácticas, así como documentar los procesos y clarificar los roles desde el inicio
Justícia social i educació; Social justice and education; Família i escola; Home and school
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1177/02109395251396931
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0210-9395
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/eissn/1579-3699
InC
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/