dc.contributor.author
Waddington, Julie
dc.contributor.author
Boned, Paula
dc.contributor.author
Searle, Daniela
dc.contributor.author
Subero Tomás, David
dc.date.accessioned
2025-12-12T11:12:31Z
dc.date.available
2025-12-12T11:12:31Z
dc.date.issued
2025-12-01
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10256/27898
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10256/27898
dc.description.abstract
The work of Luis Moll has been fundamental in the development of the 'Funds of Knowledge' approach, which has inspired projects aimed at valuing the knowledge held by the families of culturally diverse students. From a social justice perspective, its inclusion in schools enables: (1) the generation of contextualized, meaningful learning; (2) relationships of mutual trust between teachers, families and the community; and (3) the promotion of educational transformations. This article furthers the contribution to the field with the notion of 'Community Funds of Knowledge and Identity' (CFK&I), understood to be common goods natural, cultural, historical or oral of the local area, that serve as learning resources and foster shared identifications. By examining three experiences, we illustrate how this perspective enables the bond between school and family to be transcended, generating networks among diverse agents and converting the territory into a pedagogical mediator. Challenges are identified, such as the projects' sustainability, the lack of synchrony among the actors involved and the need for institutional policies that recognize and support these practices, as well as documenting the processes and clarifying the roles from the beginning
dc.description.abstract
El trabajo de Luis Moll ha sido fundamental en el desarrollo del enfoque de los ‘Fondos de Conocimiento’), impulsando proyectos orientados a valorar los saberes familiares del alumnado culturalmente diverso. Bajo una perspectiva de justicia social, su incorporación a la escuela permite: (1) generar aprendizajes contextualizados y significativos; (2) establecer vínculos de confianza entre profesorado, familias y comunidad; y (3) promover transformaciones didácticas. En el artículo se amplía la contribución al campo con la noción de Fondos Comunitarios de Conocimiento e Identidad’ (FCCeI), entendidos como bienes comunes — naturales, culturales, históricos u orales — del entorno que actúan como recursos de aprendizaje y fomentan identificaciones compartidas. A partir de tres experiencias, se ilustra cómo esta mirada permite trascender el vínculo entre escuela y familia, generar redes entre agentes diversos y convertir el territorio en mediador pedagógico. Se identifican retos como la sostenibilidad de los proyectos, la falta de sincronía entre actores implicados y la necesidad de políticas institucionales que reconozcan y apoyen estas prácticas, así como documentar los procesos y clarificar los roles desde el inicio
dc.format
application/pdf
dc.relation
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1177/02109395251396931
dc.relation
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0210-9395
dc.relation
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/eissn/1579-3699
dc.rights
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source
Studies In Psychology, 2025, vol. undef, núm. undef, p. undef
dc.source
Articles publicats (D-DE)
dc.source
Waddington, Julie Boned, Paula Searle, Daniela Subero Tomás, David 2025 From Funds of Knowledge to Community Funds of Knowledge and Identity: educational practices rooted in their communities = De los Fondos de Conocimiento a los Fondos Comunitarios de Conocimiento e Identidad: prácticas educativas arraigadas en sus comunidades Studies In Psychology undef undef undef
dc.subject
Justícia social i educació
dc.subject
Social justice and education
dc.subject
Família i escola
dc.subject
Home and school
dc.title
From Funds of Knowledge to Community Funds of Knowledge and Identity: educational practices rooted in their communities = De los Fondos de Conocimiento a los Fondos Comunitarios de Conocimiento e Identidad: prácticas educativas arraigadas en sus comunidades
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion